Napoleon Bonaparte

Czy Napoleon był w Łupawie ?

 

Czy odpoczywał pod 450-letnim dębem noszącym dziś jego imię?
Czy w latach 1806-1807 między Nożynkiem a Łupawą przebywali francuscy żołnierze?

Napoleon w Łupawie, prawda czy fikcja?

Z analizy sił, jakie przeszły przez rejon wokół Łupawy wynika, że mogły to być jednostki organizacyjnie zwarte. Porównanie tych sił z etatami jednostek francuskich nasuwa wniosek, że od 4 kwietnia 1812 r. w okolicach Łupawy znajdowała się dywizja piechoty. W kwietniu tr. w Łupawie zatrzymał się pułk piechoty ( etat: 3800 żołnierzy, 100 oficerów) itd.

Znane są miejsca pobytu Napoleona na ziemiach polskich w latach 1806-1807, 1812-1813. Niestety nie ma wśród nich Łupawy. Najbliżej Napoleon przebywał w Gdańsku. W 1807 r. podczas oblężenia miasta dwukrotnie lustrował działania oblężnicze a po jego zdobyciu przyjechał do Gdańska 31 maja 1807 r z Kamieńca. Następny dzień tj 1 czerwca miał całkowicie wypełniony a noc 2 czerwca spędził już w Malborku. 3 czerwca powrócił do Kamieńca. W 1812 r. w drodze na wojnę z Rosją , z Poznania pojechał do Malborka gdzie był 6 czerwca, 7 czerwca wyjechał z Tczewa do Gdańska, 8 czerwca inspekcjonował gdańskie fortyfikacje, 9 czerwca uczestniczył w całodziennej rewii wojskowej, 11 czerwca wyjechał do Malborka gdzie nocował na zamku.12 czerwca przez Elbląg dotarł do Królewca…
Czy podczas tych wizyt mógł wizytować wojska pod Łupawą ? Teoretycznie tak. Jednak nie w 1807 r. gdyż na zachód od Gdańska było jeszcze niebezpiecznie, Grasowała pruska partyzantka a i żołnierzy napoleońskich było zbyt mało dla zapewnienia cesarzowi pełnego bezpieczeństwa. Wcześniejszy przypadek gen. Victora, którego porwali choszczeńscy mieszczanie był doskonałą nauczką ostrożności. Możliwość napoleońskiej wizyty w Łupawie istniała w 1812 roku ale była to możliwość tylko teoretyczna. Odległość między Gdańskiem a Łupawą przy dzisiejszych skrótach wynosi ok. 90 km. Czy po to aby przeprowadzić inspekcję jednostki zbliżonej do pułku i to z dala od planowanych zasadniczych działań opłacało się cesarzowi jechać taki kawał karetą?

 

Niestety wszystko wskazuje na to że Napoleona nigdy w Łupawie nie było.

Dlatego niech legenda pozostanie legendą i kto chce niech wierzy w to, że Cesarz jednak był w Łupawie i jej okolicy i że zmęczony przysiadł pod dębem. Można zastanowić się nad genezą tej legendy. Otóż patrząc na siły jakie przewinęły się przez Łupawę jest pewne, że w tej miejscowości mogli stacjonować generałowie ( generałów w owym czasie spotykało się również na czele pułków). Jeden z nich mógł być najważniejszy, stąd nie trudno o skojarzenie z cesarzem, którego może nikt z okolicznych mieszkańców nawet na litografii nie widział.
W 1813 r. roku Napoleon nie przebywał na Pomorzu ani w pobliżu tego regionu.

 

Geneza napoleońskiej mogiły

W początkach XIX w. podstawowym środkiem lokomocji piechura były jego nogi. Setki, tysiące powołanych pod broń mężczyzn, bez względu na warunki fizyczne i zdrowie, przemierzało pieszo całą Europę. Niestety słabi żołnierze nie wytrzymywali trudów tych marszów. Wielu z nich zmarło zanim doszli na pole bitwy. Łupawa leżała na głównym szlaku łączącym Szczecin z Gdańskiem. Dlatego nie dziwi ,że w 1812 r. przeszło przez nią tysiące żołnierzy. Nawet dziś rozmieszczenie kilkunastu tysięcy ludzi wymaga znacznego terenu.
Obozowali więc napoleońscy wojacy po całej okolicy, korzystali z zakwaterowania w chatach , spali pod pałatkami lub pod gołym niebem. Okolica zapewniała stały dopływ czystej wody, a miejscowe łąki miały dość trawy dla koni. Historycy są raczej zgodni co do niskiego poziomu medycznego Wielkiej Armii, dlatego z całą pewnością przemieszczające się siły pozostawiały swoich zmarłych w miejscach biwakowania. Jeszcze gorzej było po odwrocie z Rosji. Napoleońskie niedobitki. przechodziły przez te tereny. Żołnierze z wycieńczenia i chorób które tu również przywlekli marli masowo. Możliwe ,że pod Gogolewkiem leżą nie tylko żołnierze zmarli w 1812 i 1813 ale także ci z 1807 r. Szkoda, że ta historyczna mogiła została niemal zupełnie zapomniana. Nie wiadomo też ilu spoczywa w niej żołnierzy. Jak dotąd mimo starań nie udało się ustalić jakie formacje w 1807 ,1812 i w 1813 r. przez ten teren przechodziły lub na nim stacjonowały.

źródło:www.najigoche.kaszuby.pl

{jcomments on}